Odporność u dzieci. Jak o nią zadbać?

Układ odpornościowy u dzieci jest jeszcze nierozwinięty. To sprawia, że najmłodsi są w większym stopniu narażeni na różnego typu choroby. Infekcja, która u dorosłych przebiegłaby bezobjawowo, u malucha może okazać się źródłem poważnych problemów. Warto zatem zrobić wszystko, by układ immunologiczny naszych dzieci był jak najlepiej przygotowany na walkę z ewentualną chorobą. To, jak bardzo będzie on sprawny, w największej mierze zależy od tego, jaką opiekę zapewnią mu rodzice.

  1. Odporność u dzieci. Co trzeba podawać, a z czego zrezygnować?
  2. Odporność malucha – jak ją budować? Styl życia też jest ważny
  3. Odporność u dzieci. Kiedy sięgnąć po suplementy diety i co zawierają?

Dbanie o odporność najmłodszych członków rodziny powinno zakładać działanie na wielu polach. Najważniejsze jest oczywiście to, co znajdzie się na stole malucha. Niektóre pokarmy wykazują bowiem dobroczynne działanie na układ odpornościowy dziecka, zaś inne wręcz przeciwnie – mogą osłabić reakcję obronną na przedostające się do jego organizmu patogeny. Nie bez znaczenia jest też temperatura, w której przebywa maluch oraz to, jak go ubieramy.

Odporność u dzieci. Co trzeba podawać, a z czego zrezygnować?

Odporność malucha, jak już wspomnieliśmy, w największej mierze zależy od tego, jakich składników dostarczymy mu wraz z codziennymi potrawami. Wśród pokarmów, które szczególnie dobrze wpływają na kondycję jego układu odpornościowego, warto wymienić przede wszystkim:

  • produkty fermentowane: zaliczają się do nich kiszonki, napoje takie jak kwas chlebowy oraz produkty mleczarskie (np. jogurt czy kefir);
  • produkty zbożowe pełnoziarniste: dostarczają organizmowi niezbędnych minerałów i witamin, są też doskonałym źródłem błonnika;
  • świeże warzywa i owoce: można podać je też w postaci wyciskanych, niesłodzonych soków;
  • miód;
  • rośliny strączkowe, takie jak bób, fasola, groch, soczewica czy ciecierzyca;
  • niesłodzone napoje: odpowiednie nawodnienie dobrze wpływa na odporność;
  • oleje roślinne.

Poza tym istnieje też grupa produktów, których częste spożywanie może obniżyć zdolność organizmu do radzenia sobie z infekcjami. Do najważniejszych należą:

  • produkty wysoko przetworzone: białe pieczywo, konserwy czy dania gotowe;
  • cukier, także w postaci napojów;
  • niefermentowany nabiał, zwłaszcza pod postacią tłustych serów;
  • mięso, szczególnie czerwone.

Odporność malucha – jak ją budować? Styl życia też jest ważny

W trosce o odporność – nie tylko najmłodszych – członków naszej rodziny, warto również zmienić swój styl życia. Unikajmy nadmiernego siedzenia w domu, zwłaszcza, jeśli czas spędzamy wpatrując się w ekran komputera, telewizora lub smartfona. Zamiast tego postawmy na ruch na świeżym powietrzu. W przypadku maluchów najlepszym pomysłem będą niespieszne spacery w miejsca zielone lub zabawy angażujące ruchowo.

Nie należy też przegrzewać dziecka. Pogląd o tym, że utrzymaniu dobrego stanu zdrowia sprzyja wysoka temperatura powinniśmy potraktować jako szkodliwy mit – podobnie zresztą jak w przypadku zbyt niskich temperatur. Najlepszym rozwiązaniem będzie utrzymanie w domu temperatury na poziomie oscylującym wokół 20 stopni Celsjusza i zadbanie o odpowiednią wilgotność powietrza.

Odporność u dzieci. Kiedy sięgnąć po suplementy diety i co zawierają?

W okresach największej zapadalności na choroby wirusowe i bakteryjne warto wspomóc odporność dzieci odpowiednimi preparatami. Pamiętajmy jednak, że te nie przyniosą oczekiwanych skutków, jeśli zaniedbamy kwestie związane z dietą i zdrową aktywnością fizyczną. Wśród dostępnych na https://www.nowafarmacja.pl/leki-na-odpornosc-dla-dzieci środków wspomagających odporność najmłodszych, znajdziemy leki i suplementy zawierające między innymi witaminy, minerały, wyciągi roślinne i tłuszcze.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *