Czym są i jak można wykorzystać kettle?

Posiadanie wymarzonej sylwetki wymaga często specjalistycznych ćwiczeń. Podczas treningu funkcjonalnego wykorzystywane są różnego rodzaju narzędzia. Należą do nich między innymi kettle – odważniki kulowe od lat służące do budowania siły i wytrzymałości.

Kettle – jak zaczęła się ich historia?

Ćwiczenia z kettlami nie zostały wymyślone kilka czy nawet kilkadziesiąt lat temu. Protoplastów współczesnych kettli znano już w czasach starożytnej Grecji. W XVIII przywędrowały one do Rosji, gdzie wykorzystywano je do ważenia zboża. Sprawdziły się także na jarmarkach, gdzie atleci używali ich, aby zademonstrować swoją siłę. Pierwszy trening z kettlami został zaprezentowany w 1880 roku. Kettle zaczęły cieszyć się ogromną popularnością, z czasem jednak zostały zapomniane. Przypomniano sobie o nich po zakończeniu II wojny światowej. Kettle pojawiły się najpierw w wojsku, gdzie służyły do poprawiania ogólnej sprawności i siły żołnierzy. W XXI wieku kettle trafiły do europejskich i amerykańskich siłowni. Dzisiaj są jednym z najchętniej wykorzystywanych przyrządów i nic nie wskazuje na to, aby w tej kwestii coś miało się zmienić.

Dla kogo ćwiczenie z kettlami są odpowiednie?

Kettlebell to kula, która na ogół wykonywana jest z żeliwa. Na jej górze znajduje się uchwyt, za który trzyma się kulę podczas ćwiczeń. Kettle zwane także odważnikami kulowymi dostępne są w rozmiarach, które zwiększają się co 4 kilogramy. Na trening z kettlami mogą zdecydować się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Panie, które dopiero rozpoczynają trening z kettlami powinny wybrać odważnik kulowy, którego waga nie przekracza 8 kilogramów. Gdy mięśnie zostaną wzmocnione, panie mogą zacząć ćwiczyć z odważnikiem o wadze do 12 kg. Panom, którzy dopiero zaczynają trenować poleca się używanie kettli, które ważą nie więcej niż 16 kg.

Jakie korzyści daje trening z kettlami?

Wykorzystując kettle, można większość z tradycyjnych ćwiczeń siłowych. Kettleball mają przesunięty środek ciężkości, w efekcie podczas treningu angażowane są nie tylko mięśnie przedramion, ale większość grup mięśni. Dzięki temu dodatkowe ćwiczenia na brzuch, ramiona czy uda nie są już konieczne. Regularne treningi z wykorzystaniem odważników kulowych poprawiają wydolność serca. Są świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą trenować nie tylko na siłowni, ale także w domu. Kettle nie zajmują dużo miejsca – można trenować z nimi nawet w niewielkim mieszkaniu. Kettlebell mogą zostać wykorzystane do wykonywania takich samych ćwiczeń jak te z użyciem hantli. Kettlebell swing to obecnie jedna z najbardziej popularnych form treningu, w którym wykorzystywane są odważniki kulowe. Najlepsze efekty trening z kettlami przyniesie, gdy ćwiczenia będą wykonywane przynajmniej raz w tygodniu. Jak każdy inny trening, także ten z kettlami musi zostać poprzedzony rozgrzewką. Rozgrzewka powinna składać się z ćwiczeń ogólnorozwojowych. Zalecany jest bieg w miejscu, przysiady, wymachy rąk.

Trening z kettlami przynosi bardzo wiele korzyści. Należy jednak pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad. Podczas treningu należy kontrolować oddech oraz właściwie dobrać ciężar odważnika.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *