Melatonina na problemy ze snem

Sen to stan, w którym nasz organizm może się zregenerować i przygotować do kolejnego dnia. Z tego powodu nikt nie powinien go zaniedbywać. Co jednak możemy zrobić, jeżeli z jakichś powodów już zaczęliśmy doświadczać problemów z bezsennością? Czy melatonina na sen może pomóc rozwiązać ten problem? Jakie jest melatonina działanie?

Spis treści:

  1. Melatonina na sen – problem ze snem i rola melatoniny
  2. Zaburzenia snu – czy melatonina hormon rozwiązuje problem?
  3. Melatonina bez recepty – działanie
  4. Melatonina naturalna – dawkowanie
  5. Melatonina skutki uboczne i przeciwwskazania

Melatonina na sen – problemy ze snem i rola melatoniny

Problem z zaburzeniem rytmu domowego, często spowodowany trudnościami z zaśnięciem (lub celowym „rozregulowaniem” cyklu snu), przypomina nieco błędne koło–problemy ze snem prowadzi do niedoboru melatoniny, co z kolei powoduje kolejne bezsenne noce. Znaczenie snu jest bardzo duże, jednak coraz więcej osób śpi zbyt krótko i robi to w nieodpowiedni sposób. Najlepszy przykład? Jeszcze ok. 100 lat temu większość ludzi spała nawet 11 godzin, podczas gdy dziś jest to ok. 6-7 godzin. Niedobór snu powoduje, poza problemem z produkcją melatoniny, również inne liczne problemy zdrowotne, tak, jak np. trudności z koncentracją, rozdrażnienie, obniżenie odporności oraz problemy z funkcjami poznawczymi. W dłuższej perspektywie może być główną przyczyną poważnych dolegliwości jak np. otyłość, depresja, czy nawet udar lub zawał serca.

Melatonina, czyli organiczny związek chemiczny jest powszechnie znany jako „hormon snu”. Produkuje ją niewielki narząd w naszym mózgu, czyli szyszynka. Głównym zadaniem hormonu jest regulowanie dobowego cyklu czuwania i snu. W praktyce jest jednym z głównych elementów kontrolujących pracę tzw. zegara biologicznego. Wydzielanie melatoniny kontroluje cykl światło−ciemność, co umożliwia organizmowi zrozumienie, kiedy powinien być aktywny, a kiedy przygotować się do spoczynku, czyli snu. W ciągu dnia wytwarzana jest jedynie niewielka ilość melatoniny, natomiast w nocy organizm wytwarza aż 80 procent całej dziennej produkcji. Dzięki temu wiemy, że wieczorem powinniśmy się położyć spać, a rano pobudzić organizm do działania. Jeśli ten cykl zostanie zaburzony, jesteśmy narażeni nie tylko na problemy ze snem, ale również na to, że po pewnym czasie cały organizm może przestać odpowiednio działać.

Zaburzenia snu – czy melatonina hormon rozwiązuje problem?

W momencie, kiedy organizm wydziela melatoninę w nieodpowiedni sposób, jej działanie nie może prawidłowo regulować cyklu sen-czuwanie. Zazwyczaj na początku prowadzi to do tzw. zespołu opóźnionej fazy snu, czyli problemu z zaśnięciem. Co ciekawe, na tę dolegliwość najbardziej narażeni są młodzi ludzie. Zaburzenie powstaje najczęściej w wyniku braku zgodności pomiędzy własnym, biologicznym rytmem snu i rytmem narzuconym przez samego człowieka i społeczeństwo – długie godziny pracy, system zmianowy, czas nauki lub regularne spędzanie wieczorów „na mieście”. Osoby mające problemy z niedoborem melatoniny mogą niekiedy zasypiać dopiero w nocy, ok. 2 lub 4 godziny. W innych przypadkach problem może się objawiać wzmożoną sennością o porankach, kiedy teoretycznie powinniśmy być pełni energii. Sposobami na rozwiązanie takich problemów może być terapia światłem lub właśnie terapia melatoniną.

Melatonina bez recepty – działanie

Melatonina na sen to bardzo praktyczny substytut, który może zastąpić brakującą melatoninę w organizmie. Pierwsza ważną informacją jest to, że melatonina w tabletkach może być stosowana przez dłuższy czas, ponieważ nie ma działania uzależniającego. Dawki muszą być jednak dobierane indywidualne. Suplement przyjmuje się wieczorem, na około godzinę przed położeniem się spać. Jeżeli przyjmiemy go w trakcie dnia, z pewnością będziemy odczuwać uczucie znużenia i senności. Osoby stosujące melatoninę odnotowywały też takie efekty jak obniżenie ciśnienia krwi oraz cholesterolu. Melatonina bez recepty jest dostępna w aptekach oraz w sklepach internetowych z suplementami diety (https://www.sklepzycia.pl/melatonina). Melatonina na sen to substancja, która podczas stosowania w większych dawkach powinna zostać poprzedzona konsultacją z lekarzem, ponieważ dawka powinna być dostosowywana do potrzeb konkretnego pacjenta.

Melatonina naturalna – dawkowanie

Melatonina jest przez niektórych specjalistów uważana za kontrowersyjną substancję, ponieważ przyjmowanie zbyt dużych dawek może prowadzić do wystąpienia skutków ubocznych. Dawka melatoniny musi być więc dostosowywana do potrzeb każdego z nas indywidualnie. Najczęściej wynosi jednak od 1 do 3 mg. W ekstremalnych przypadkach zaleca się przyjmowanie nawet 5 mg melatoniny. Od stężenia substancji czynnej zależy nie tylko siła działania, ale również cena. Opinie o melatoninie są bardzo dobrze, ponieważ wywołuje sen bardzo zbliżony do snu naturalnego z zachowaniem poszczególnych faz, które nie występują przy stosowaniu niektórych innych leków nasennych. Suplementy z melatoniną pomagają także w przywróceniu równowagi zegara dobowego i wrócenia do normalnego nocnego snu. Dzięki stosowaniu melatoniny możemy liczyć na to, że będziemy zasypiać szybciej i budzić się bardziej wypoczętymi.

Melatonina skutki uboczne i przeciwwskazania

Przyjmowanie zbyt dużych ilości melatoniny może powodować uczucie dezorientacji, ból głowy oraz zawroty. Substancja nie powinna być również stosowana przez osoby, które wykazują następujące problemy zdrowotne i stany: ciąża, choroby autoimmunologiczne, laktacja, choroby wątroby, choroby psychiczne, nowotwór układu krwotocznego, spożywanie dużych ilości alkoholu lub sterydów anabolicznych. Według niektórych opinii ekspertów nadmiar melatoniny w organizmie może także przeszkadzać w procesie zapamiętywania i w skupieniu.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *