Błotniki samochodowe, opisywane też jako nadkola są elementami nadwozia, które są prawdopodobnie najmocniej narażone na korozję, dlatego dbanie o ich stan jest tak ważne. Nie każdy kierowca mimo tego wie, jak je konserwować, a tym bardziej jak je naprawić, kiedy już niestety dojdzie do uszkodzenia. W związku z tym to właśnie na tym aspekcie dbania o samochód zajmiemy się tym razem.
Konserwacja nadkoli
Konserwację newralgicznej części nadwozia, jaką bez wątpienia są nadkola można wykonać na co najmniej kilka sposobów. Od profesjonalnych stosowanych przez warsztaty w tym się specjalizujące, przez półprofesjonalne, które osoba ze zdolnościami technicznymi może wykonać we własnym garażu, po całkowicie amatorskie, do których nie jest potrzebna żadna wiedza techniczna, a jedynie wolna sobota i chęci.
Zacznijmy od amatorskiego sposobu na konserwację. W tym przypadku najczęściej stosuje się specjalne preparaty w spreju. Dzięki temu nałożenie warstwy ochronnej jest dziecinnie proste. Mimo tego przed konserwacją należy samochód nieco przygotować. Warto go podnieść i zdemontować koła, aby mieć lepszy dostęp do konserwowanych nadkoli. Powierzchnię przeznaczoną do zakonserwowania należy też dokładnie wyczyścić i odtłuścić. Na tak przygotowane nadkola można już nakładać preparat do konserwacji zgodnie z zaleceniami producenta.
Jeśli jednak chcesz do tematu podejść poważniej, to możesz zastanowić się nad nałożeniem grubszej warstwy zabezpieczającej. Jednak nałożenie bardziej profesjonalnej konserwacji jest mniej wygodne i wymaga więcej pracy. Dodatkowo takie zabiegi stosuje się już raczej w samochodach, w których pojawiły się pierwsze ogniska korozji.
W przypadku poważniejszych zabiegów, łączonych z częściowymi naprawami, najłatwiejszych i często najbardziej opłacalnym sposobem na zakonserwowanie nadkoli jest oddanie samochodu do warsztatu, który się w tym specjalizuje. Koszt takiej operacji różni się w zależności od modelu samochodu i stanu błotników, ale raczej nie powinien przekraczać kilkuset złotych.
Wyższe koszty mogą pojawić się, jeśli w nadkolach są już dziury i konieczne są naprawy blacharskie. Warto jednak w takiej sytuacji pamiętać, że nadkole jest elementem nadwozia i można je wymienić na nowe.